Puikoissa (Prius ja Insight)

Uudesta tekniikasta kiinnostuneena päätin kokeilla millaisia tuntemuksia nämä autot saavat aikaan minussa. Tekniikka on netin kautta takaraivossa molemmista malleista eikä siitä sen enempää. Seuraava auto mielessä, kaupat pullollaan vanhaa tekniikkaa ja pari uutta, mielenkiintoista. Astuin molempiin autoihin mielessä se miten ne pärjäävät edeltäjilleen ja mitä uutta ne tuovat tullessaan. Heikkoudet, vahvuudet niitähän on kaikessa mitä ihminen tekee ja insinööri suunnittelee.

Insightiin istuessa on kuin istuisi mihin tahansa autoon, muutamaa teknonäyttöä lukuunottamatta. Auto käynnistyy kuten edeltäjänsäkin eikä säväytä mitenkään käyttäjää. Liikkeelle lähtö on ripeä vaikka kone onkin pieni, sähkömoottorin avustamana. Vaihteisto ihanan portaaton, se vain kiihtyy. Ensimmäisiin valoihin tullessa tulee se yllätys joka on ollut kuitenkin tiedossa. Moottori sammuu ja ilmastointi vaimenee luokkaa hiljaisemmaksi. Mutta, moottori käynnistyy yllättäen 20 sekunnin päästä ja jää päälle. Start/stop on siis 20-30 sekunnin mittainen. Jos liikkeelle lähtö on ennen tätä, moottori käynnistyy jarrupoljinta nostettaessa.

Vaihteisto ja moottori pelaavat liikennevalolta toiselle miellyttävästi. Satasen alueella auto käyttäytyy ilman ihmeellisempiä metkuja ja tehoa on riittävästi. Tunnin mittainen ajelu pukkaa mittariin 5.5l/100km, en löytänyt resettiä, joten todellinen luku lienee 5 pintaan sillä edellinen ajaja oli saanut 5.8l/100km mittariin. Ajelua kaupungissa, maantiellä ja kaupungin kulmilla.(lisäys:4.9l/100km uusi koeajo)

Prius lähtee toisenlaisesta suunnasta hybriditekniikkaan. Jo autolle tullessa ovi avautuu ilman avainta ja auto käynnistyy tietokonepelimäisesti tervehtien, nappia painamalla. Mitään ei käynnisty, mitään ei kuulu. Kaasupolkimen painaminen saa auton liikkeelle äänettömästi ja parkkipaikalta poistuminen 20-30 km tunnissa ei käynnistä moottoria ollenkaan, sähkö vie (ekstaasinen tunne🙂 )

Moottori käynnistyy vasta nopeuden ollessa 40-50 kilometriä tunnissa tai jos lataus on vähissä. Moottorin käynnistystä ei tunne ja se soljuu sulassa sovussa sähkömoottorin kanssa. Mielenkiintoinen tunne kun ajelee pientaloalueella 30 kilometriä tunnissa ja todellakin moottori ei käynnisty ollenkaan. Kaupungilla moottori sammuu paljon ennen valoja ja ilmastointi käy silti. Vasta kiihdytyksen jälkeen moottori tulee jälleen mukaan peliin. Moottoritiellä auto on edelleen äänetön, vain tiukalla kiihdytyksellä moottori murahtelee. Muutama kilometri maantieajoa ja akku on jälleen latingissa.

Hauska ominaisuus on tuo EV, jolla joko liikkeelle lähdössä tai ajossa voi ottaa moottorin pois päältä noin 2 kilometrin ajaksi. Aamuyöstä töihin tai kävelykatua ihmistungoksessa ajaen -moodi🙂

Auto peruuttaa aina sähkömoottorilla.

Koeajon aikana sain resettiä kulutusmittariin ja tunnin pätkän jälkeen se ilmoitti 4,3l/100km.

Erot niin hyvässä kuin pahassa jäävät vähäisiksi verrattuna vanhaan tekniikkaan. Kulkuneuvoja, joilla pääsee paikasta A paikkaan B, mutta vähemmällä.

Molemmista autoista jäi hyvä fiilis, miksi muita edes enää myydään? Passattiin (tdi) verrattuna kulutus putoaa kahdesta neljään litraa, huomioiden tietenkin kaupunkiajon olevan painotettuna. Tekniikka on piilotettu hyvin, molempien automaatit ovat luokkaa yksi. Hinta, perheautot on siinä 20 000-30 000 maastossa ja sieltä löytyy nämä molemmat.

Mitä jäin kaipaamaan, no reilua matkaa jolloin ottoa ei tarvittaisi ollenkaan🙂

Explore posts in the same categories: Uncategorized

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: