Tesla Model 3 ja rengasmelu (osa 3)

Olen käynyt useita rengasmerkkejä läpi neljän vuoden aikana. Ensiasennusrenkaina Michelin Pilot Sports, jotka olivat aivan järkyttävät melun suhteen. Kokeilin sen jälkeen Pirellin kesärenkaita ja ne olivat jo huomattavasti pehmeämmät. Mutta koska pidän Suomen teitä sorateinä, ajauduin lopulta kitkarenkaisiin ympärivuotisessa käytössä, ja kyllä jos Suomen tiet saadaan eurooppalaisiksi, siirryn minäkin takaisin kesärenkaisiin.

Kitkarenkaista olen nyt kokeillut Pirelli Winter Ice Zero FR, Goodyear Ultra Grip Ice 2 ja Michelin X-Ice Snow ja näistä ehdottomasti paras oli Goodyear, josta vielä valitsin Soundcomfort-mallin. Pehmeämmässä renkaassa on äänen lisäksi vähemmän tärinää, joka korostuu nastarenkaiden karkaisemalla asvaltilla.

Michelin kovettuu ja pitää outoa hurinaa 85 km/t vauhdissa. Muuten melun suhteen ihan jees rengas. Myös Pirelli piti outoa hurinaa tietyissä nopeuksissa, hiljaisempi kuin Michelin.

Kesämatkan 9000 km päätteeksi Goodyear-renkaat olivat aivan loppu, joten oli aika kokeilla jotain aivan muuta. Olen vältellyt Nokian R3:sta, koska rengas ei enää ollut tätä päivää, mutta R5 tuli vihdoin ulos ja vielä EV versiona. Siinä on Goodyearilta matkittu vaahtomuovisisus. Ja täytyy sanoa, että nyt osui kohdalleen, parin päivän ajojen jälkeen ei ole huonoa sanottavaa. Rengas on hiljainen, ei täristä ja eri nopeusalueilla äänet eivät vaihtele. Hitaassa nopeudessa vaikuttaisi olevan hiljaisempi kuin Goodyear. Aika näyttää, muuttuuko renkaan käytös.

Vaikka Nokian renkaat ovat meluttomimmat kaikista näistä, ajan edelleen sulkuviivoja hipoen nastarengasuria vältellen. Skåneen saavuttaessa ajelen sitten keskemmällä.

OSA 1

Jossain tien päällä

1 Comments Lisää omasi

Jätä kommentti