Jarruta moottorilla!

Kun olin uutta autoa ostamassa vuonna 2019, en osannut ajatella, että autooni olisi tulossa päivitys, jonka jälkeen jarrutuksesta tulisi historiaa. Ei jarrun polkemista valoissa eikä risteyksissä. Jopa nykivässä ajossa se on miellyttävää, kun pelkällä nopeuspolkimella ajaa autoa ruuhkassa.

Nyt autoon on tullut kilometrejä 240 000 km ja on edessä jarrupalojen vaihto. Viiden vuoden aikana olen käynyt kaksi kertaa jarrujen herkistyksessä ja suosittelen ehdottomasti toimenpidettä vaikka kahden vuoden välein. Suola ja muu nimeltämainitsematon moska hapettaa ja jumittaa jarruja.

Itselläni jäi viimeisen 100 000 km:n matkalla tämä tekemättä ja jumia oli. Ei mitään peruuttamatonta, mutta suosittelen silti niitä tekemään. Levyt pysyvät tasaisempina ja palojen vaihdossa on vähemmän työtä. Vain palat olivat kuluneet, levyt jatkavat matkaa x kilometriä vielä.

Jossain tien päällä

Viiden vuoden kokemusten perusteella huoltojen määrä on ollut juuri niin kuin olin sitä ennen sähköauton hankintaa pohdiskellut. Huolletaan, kun menee rikki. Poislukien ilmastointi ja jarrut.

Valitettavasti tämä ”jarruttomuus” ei ole tullut vakiokamaksi autoihin. Itse pidän siitä juuri toimivuuden takia, en sen takia ettei tarvitse huoltaa. Kiva lisä on, ettei tarvitse paloja vaihdella alle 240 000 km välein. Minun valintani on HOLD:

Roll: When close to, or at, a complete stop, Model 3/Y becomes free rolling like a vehicle in Neutral. Therefore, if stopped on a slope, Model 3/Y will roll downward. The brake does not engage, and the motor does not apply torque (until the accelerator pedal is pressed).

Creep: When close to, or at, a complete stop, the motor continues to apply torque, moving Model 3/Y slowly forward (in Drive) or backwards (in Reverse), similar to a conventional vehicle with an automatic transmission. In some situations, such as on a steep hill or driveway, you may need to press the accelerator pedal to continue moving or to prevent Model 3/Y from moving in the opposite direction.

Hold: Maximizes range and reduces brake wear by continuing to provide regenerative braking at speeds lower than with the Creep and Roll settings. When Model 3/Y stops, the brakes are automatically applied without you having to put your foot on the brake pedal. Whether stopped on a flat surface or a hill, Vehicle Hold keeps the brake applied, provided your foot remains off the accelerator and brake pedals. See Vehicle Hold.”

Jätä kommentti