140 000 km ja kolme vuotta

Molemmat lukemat lähestyvät uhkaavasti, joten on aika koota kasaan kokemuksia ja mietteitä sähköautojen maailmasta. Ihan ensimmäisenä tulee mieleen se päivä, jolloin päätös hankinnasta piti tehdä, autot eivät ole halpoja. Mutta vaikka lukuja kuinka pyöritteli, en enää halunnut palata tuhansien eurojen polttoainekuluihin enkä tuhansien eurojen vuosittaisiin huoltokuluihin. En vaikka ne olisi kauniisti paketoituja. Niistä enemmän aikaisemmissa kirjoituksissa.

Tallinna

Pääseekö sillä Lappiin ja loppuuko sähkö? Molempiin vastaan: pääsee ja ei lopu. Sähkö on siitä kummallinen ilmiö, että sitä löytyy täältä Euroopasta erittäin hyvin. Jos työkseen ajaa, niin itse valitsisin vain Teslan. Harvemmin jonoa latureilla.

Onko Tesla pelannut hyvin? On, mielestäni. Kaikki huoltotoimenpiteet on tehty asiallisesti, takuun piirissä ja myös takuun ulkopuolella. Aina ovet avautuvat ja aina auto kulkee, ei virheilmoituksia eikä muuta softatuskaa.

Palaisinko autoon jossa on polttomoottori? Vastaus on: en ikinä, jos se minusta on kiinni. En kaipaa siitä maailmasta mitään, en myöskään hybridimaailmasta. Ne ovat mielestäni enemmänkin leikkiautoja tämän rinnalla, kahdella harjoittelin. Ainoa tyydytys oli se, kun auto ei käynyt paikallaan ollessa. Jossain vaiheessa ennen sähköautoa harkitsin PLUGIN-hybridiä, mutta en näe siinäkään enää mitään järkeä. Niissä akku olisi aina tyhjä ja etsisin töpseliä. Toinen ihmetyksen aihe on SUVit eli pakkilaatikot, kulutus vain nousee.

Entä muut merkit? En ole oikeastaan ajanut muita, ei ole kiinnostanut. Mutta mielipiteitä on tietysti. Kun VAGin johtaja yli kymmenen vuotta sitten sanoi: ”kukaan ei halua sähköautoja”, se oli sama kuin Steve Jobs sanoi Bill Gatesille: ”meidän käyttöjärjestelmämme on parempi”. Bill Gates vastasi: ”THAT DOESN’T MATTER”. Tähän vastaan ”IT MATTERS A LOT!” (elokuvasta Pirates of Silicon Valley). TSI, DSG, ID.3, Dieselgate jne… liikaa painolastia.

Oikeastaan tämä video kertoo miten myös minä näen autoni. Selkeästi kevyempi ja tehokkaampi kuin saksalaiset sisarensa, joista suurin osa edelleen sähköauto/polttomoottoriauto jotain. Joiden hinnat helposti kympin enemmän. Softa kymmenen vuotta jäljessä. Japanilaiset eivät ole oikein saaneet mitään aikaiseksi viime vuosina. Koreasta on tulossa mielenkiintoisia oikeita sähköautoja. (ei Kona eikä e-Niro)

Luonnossa

No, onko akussa vielä virtaa? On, kyllä. Mutta ilmeisesti kysyjät tarkoittavat, että ”onko akku kunnossa?”. 140 000 km jälkeen akku ladattuna 90 % antaa ajomatkaksi 440-450 km olosuhteista riippuen, kun alussa se oli yleensä 460 km. Tämä on siis auton ilmoitus, en ole laskenut oikeita kWh-määriä ja niiden vähenemistä ajan kuluessa. Akun tekniikka ja jäähdytys/lämmitys ovat tärkeämpiä kuin uskottekaan. Siitä saa tietoa DUCKDUCKGOta käyttäen.

Onko mikään muuttunut vuosien varrella? On, tiet ovat huonontuneet. No niin, asiaan: auto toimii kuten ennenkin. Parannusta on tullut softan suhteen. Parempi akun lämmitys latureille saapuessa. Automaagiset penkinlämmittimet. Navigaattorin WAYPOINTit, lataustaukoineen. Apista säädettävä latausteho. Sentry modessa tirkistelymoodi apin kautta (voi siis katsoa kännykästä auton kameroiden näkymää). Lokaatioperusteinen latausteho ja ajastus. Moottorinohjaus takavetoisella toimii kitkoilla ja jäällä vuosi vuodelta paremmin.

Mitä kaikkea on huollettu? 90 000 km – 140 000 km välillä vasen etupyörän laakeri vaihdettiin, takuu oli jo ohi, mutta se meni takuuseen. Jarrut herkistetään vuoden välein ja viimeksi ne olivat erittäin hyvässä kunnossa, levyt ja palat.

Ihmisten tarpeet autojen suhteen ovat niin erilaiset, että mitään oikeaa yhtä autoa ei edes ole olemassa. Jokaisen pitää tehdä aivan oma päätös siitä, mitä autossa arvostaa ja mihin sitä käyttää. Itselläni unelmissa häämöttää autoseikkailu Sveitsiin. Toisella matka vie mummolaan.

Jossain tienpäällä

Jätä kommentti